אנחנו גם פה

רעיונות למשחקים קבוצתיים ללא תחרות

רעיונות למשחקי יום הולדת קבוצתיים

הרבה פעמים אנחנו מפחדים להפעיל בעצמנו את יום ההולדת של הילדים, אבל תסמכו על עצמכם ועל הילדים. ילדים אוהבים לשחק, בעקר בימי הולדת ועם קצת רגישות, רוח שטות והומור אפשר להפעיל את הילדים עם משחקים פשוטים שלא מצריכים הרבה הכנה. העניין הוא שלפעמים הורים מפחדים מתחרות בין ילדים ומהתוצאות שלה (ילד שלא יודע להפסיד, בוכה בצד או מחרב את המסיבה) ולכן, לכל משחק אנו מוספים את הגרסה "ללא תחרות" כך שכל משחק הופך בעצם לתחרות קבוצתית או של התחלה ביחד או בהצלחה מול אחד ההורים. הנה מספר דוגמאות מכל קטגוריה של משחקים.

משחקי יום הולדת פשוטים של פעם

מרוץ צמר גפן: כל ילד מקבל כדור צמר גפן וקשית. המתחרים מתייצבים על קו הזינוק בכריעה אשר צמר מהגפן מולם. בהינתן האות על כל משתתף לנשוף כמה שיותר חזק ולקדם את צמר הגפן שלו ראשון לקו הסיום. כמובן שאסור להשתמש בידיים אלא רק ברוח שיוצאת מהקשית.
ללא תחרות – ניצחון קבוצתי: מספר ילדים יחד מנסים לקדם כדור צמר גדול, עליהם לעשות זאת תחת זמן מסוים (נאמר 30 שניות) וכך יש הצלחה קבוצתית
מרוץ כפות או כפיות: כל משתתף מקבל כף עליה מניחים ביצה (רצוי קשה) או תפוח אדמה קטן. הילדים צריכים להחזיק את הכף בעזרת הפה בלבד, לעמוד על קו הזינוק ולהגיע לסיום ראשונים בהינתן האות להתחלה. כמובן, מי שנופל לו תפוח האדמה צריך לחזור לקו הסיום ולהתחיל מהתחלה.
ללא תחרות – ניצחון קבוצתי: על כל המשתתפים להצליח להגיע לקו הסיום ביחד, כלומר ממש באותו הרגע. מפעיל המשחק יכול לאתגר אותם, להפריע להם בדרך כדי לנסות ולהקשות עליהם.
לפוצץ בלון: משחק פשוט שהמטרה שלו לפוצץ בלון בדרך כלל אסור להעזר בידיים או בחפצים אחרים. כל זוג משתתפים מציב את הבלון בין שניהם ועם הצמדות אחץ לשני מנסים ללחות על הבלון ולפוצצו. הזוג שפוצץ ראשון הוא כמובן הזוג המנצח
הגרסה של המשחק הקבוצתי: על הקבוצה לפוצץ באותה דרך את כל הבלונים שיש במרחב. הם צריכים לעזור אחד לשני כדי להצליח לעשות הכל בזמן מוגבל. כל זוג שפוצץ הולך לעזור לזוג אחר
בלונים באוויר: זורקים לאוויר 10 בלונים. (קודם כל כמובן רצוי לנפח אותם...) אסור ששום בלון ינחת על הקרקע, על הקבוצה להצליח למשוך דקה שלמה כך. כל משתתף יכול להעיף מספר בלונים שונים העיקר שכולם משתפים פעולה כדי להצליח ביחד ולעמוד בדקה הזו מבלי שבלון אחד יפול לקרקע.

חפשו את המטמון ביחד

במשחק זה נדרש מכל הקבוצה לעבוד יחד כדי להגיע לפתרון. העניין הוא שברבה פעמים בקבוצה גדולה ישנם הילדים המובילים ואלו שנשרכים בצד ופחות משתתפים. לכן, הרעיון שנדרשת השתתפות של מרבית הילדים כדי להגיע לפתרון. הרעיון בגדול שהכל מתבסס על חידות. אז איך מכינים חידות שכולם משתתפים בהם? הנה כמה רעיונות פשוטים:
כוסות עם סודות: לוקחים 20 כוסות, רושמים בתחתית כל כוס אות אחת מהקוד הסודי. וממלאים במיץ כהה. על כל משתתף לשתות את כוס המיץ, לגלות את האות ולהביא אותה לשאר המשתתפים כדי לחבר אותה למשפט הסודי השלם.
פאזל של כולם: כל משתתף מקבל חלק מפאזל וצריך למצוא את המיקום הנכון שלו כדי קבל את התמונה השלמה עליה מומט הקוד הסודי
בלון עם הפתעה: מכניסים לכל בלון פתק עם אות ומנפחים. על המשתתפים לפוצץ את הבלונים בכל  דרך היתולית  שתבחרו, לגלות את האות המסתתרת ולהרכיב מכל האותיות את המשפט הסודי. 

משחקי אלתור – ללא תחרות

אלו הם משחקים שונים שנלקחים מעולם התיאטרון. לא לכולם זה מתאים. העניין שאלו הם הפעלות ללא תחרות בכלל. כמה דוגמאות:
חפצים מעניינים: מביאים למשתתפים כל מיני חפצים שונים והם צריכים להמציא להם שימוש אחר מלבד השימוש להם הם נועדו
רק בשאלות: משתתפים צריכים לנהל בינהם דו שיח שמבוסס רק על שאלות
האותיות שולטות: משתתפים צריכים לנהל דו שיח לפי סדר האלף בית
לעוד רעיונות תוכלו של משחקים "של מי השורה הזו" למצוא בויקיפדיה
 

לסיכום:

קחו כל משחק, עם קצת יצירתיות חשבו איך אפשר להפוך אותו למשחק קבוצתי. חשוב להבהיר, אנחנו לא רואים בתחרות משהו רע, ילדים אוהבים תחרויות וזה מפעיל רגש ומעלה מוטיבציה למשחק. פשוט, להיות רגישים לקבוצות ילדים שיש לכם, ובואו נודה, זה מעלה תחושה טובה להצליח ביחד עם הקבוצה.

עוד רעיונות למשחקים